Saturday, January 7, 2012

"Langkahku Tercipta" & "Sukses Bersama, Tapi Dengan Tipu Diri Sendiri???"

 DOM ASING PKPIM UKM
DOM ASING PKPIM UKM

DOM RIJAL
Tajuk: "Langkahku Tercipta"
Tarikh: 20 DISEMBER 2011/ 24 MUHARAM 1433H (Selasa)
Tempat: FSSK UKM Bangi (bilik yg 0)
Masa: 5.30 petang

P
K
P
I
M
DOM NISA'
Tarikh: 20 DISEMBER 2011/ 24 MUHARAM 1433H (Selasa)
Tempat: 3A 413/ bilik yg 0, FSSK UKM Bangi. 
Masa: 5.30 petang 
Tajuk: "Sukses Bersama, Tapi Dengan Tipu Diri Sendiri???" 
+ Adab: Adab Belajar

bagaimana nak mulakan perjuangan kita??
adakah dengan satu langkah sudah mencukupi?
jangan sekadar menaruh harapan yang tidak pasti...
fokus itu perlu

kita dah bincang bab tipu, tapi tiba-tiba timbul pasal TIPU DIRI SENDIRI...hmmm..macam mana tu?? ada ke? pernah ke terjadi dlm diri kita?

macam mana ni...saya belajar, tapi tiada satu pun yg melekat kat otak saya ni..

Jangan Kedekut Ilmu Boleh Tak??
kan "sharing is caring...caring is loving..."
 
DOM ASING PKPIM UKM

20/12/11 24 Muharam 1433H (SELASA)

DOM RIJAL
Kafe KBH
Tajuk: "Langkahku Tercipta"
Pembentang: Farhan Mamat

DOM NISA'

Tempat: 3A 413 FSSK
Masa: 5.30 hingga 7.15 petang
Tajuk: "Sukses Bersama, Tapi Denagn Tipu Diri Sendiri?"
+ Adab Belajar/Tips Menghadapi Peperiksaan
Pembentang: Nuraini Syamimi
Bil Ahli yang hadir :15 orang Nisa'

Isi usrah:

a) Bacaan Matsurat

b)sesi ta'ruf
- berta'ruf melalui permainan

c) isi
- pembentang mengedarkan soalan/task dan dicabut setiap ahli yang hadir.
-melaksanakan task yang diberi (macam-macam yang kena buat...bina pantun, nyanyi, doa, berlakon, jawab soalan, teka-teki, ikrar, ingat kembali..dsb..)
-selesai permainan(ta'ruf), semua diminta memberi komen @ refleksi tentang aktiviti yang di buat tadi.
-ianya hendak mengetahui macam mana perasaan bila dapat soalan yang senang @ susah.
-kita sedar atau kurang ambil tahu
-kadang2 kita hanya menjawab ala kadar sahaja/ hanya surface
-contoh terdekat, duit syiling. kita tahu nilai syiling tersebut ttp adakah kita sedar lambang/simbol apa yg terdapat di dua permukaan syiling tersebut?
-kena fikir secara logikal
-kritis & usaha walaupun salah.
-pensyarah nak jawapan lain tapi kita jawab lain.
-kena buat rujukan balik.

mengedarkan handout Tipu Diri Sendiri

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsaifulislam.com%2F%3Fp%3D2089&h=gAQH_uvrN
 
-sering berlaku, terutamanya dalam midsem
-berlaku kerana apa? kurang pengawasan.
adakah dgn memberi jawapan kepada kawan sama ada betul @ tidak, di bolehkan?
-wujudkah berkongsi jawapan?
-dikira kerjasama?
-hint jawapan pun boleh?

-jadikan markah exam sebagai kayu ukur kita sama ada kita betul-betul sedia sebelum exam/setakat mana usaha kita
-apa perasaan kita jika dapat markah tinggi dengan cara menipu?
adakah redha? tidak tenang? gembira?
-kurang sensitiviti dari segi dosa kita
-kita akan dapat apa yang kita usahakan
-Usaha Doa Tawakal -> kepada Allah taala
-3 perkara ini mestilah seiring, Allah akan menentukan natijahnya
-jangan bersandarkan kepada usaha sahaja
-muhasabah dengan sikap kita (sifat mazmumah)
berkualitikah usaha kita?
ada beza study 6 jam denagan 2 jam yang berkualiti
-not study hard but study smart
-jangan amalkan sikap bertangguh
-jangan letakkan diri kita dalam zon selesa
-belajar atas niat apa?
-puas hatikah jika usaha semata-mata nk dapatkan dekan?
-niat semula, nak dapatkan dekan untuk tujuan apa
-sistem sekarang yang inginkan kita belajar tanpa ikhlas
-di mana terletaknya nilai keilmuan kita
-faham apa itu sistem pendidikan/falsafah pendidikan/sejarah/teori/ilmu/amal/keimanan
-kerana semua itu, dari mahasiswa sendiri

-sebelum masuk exam
-al-fatihah (pembuka segala urusan)
-al-alaq (1-5) > kunci segala ilmu

-sentiasa menantikan debaran
-perbaharui niat (apa tujuan kita belajar) > letakkan sebagai ibadah
-jangan rasa tertekan
-bijak menangani tekanan
-siapa yang bertakwa kepada Allah SWT, Allah akan membuka kepadanya jalan-jalan
-sabar (setiap perjuangan mesti ada alasan)
-kumpulkan semua, tawakal setelah berusaha
 

No comments:

Post a Comment